En Annan Dimension

Alla inlägg under september 2010

Av Anna - 23 september 2010 19:16

Aniridi är en sällsynt ögonsjukdom som innebär en missbildning i ögat, en saknad av Iris (regnbågtshinna) 

Uppskattningsvis har uppemot ett par hundra människor i Sverige diagnosen Aniridi, men det finns 4 olika typer.

 Jag föddes med total aniridi. Härmed följer symptom som;
         * extrem ljuskänslighet, nystagmus(ögondarr) , gloukom - grön starr, och annat.

Foto: Anna Sjögren


På bilden ser ni mitt öga. Där är bara en pupil.Jag saknar helt regnbågshinnan. Tänk er att ögat fungerar som en kamera, och irisen fungerar som en bländare (för oss fotofreaks haha) iaf som ni vet så är irisen muskeln som drar ihopsig för att stänga eller öppna pupillen för att justera ljusinsläppet.   Detta för att få till rätt skärpa för tillfället. Synen blir allltså utan denna åtkomst till inställningen oskarp, och grumlig.

MEN. Det jag egentligen ville säga med hela inlägget är att  Precis som man kan transplantera njurar och andra organ kan man ju implantera linser i ögonen, alltså en iris. Då skulle skärpan inte vara föränderlig men fortfarande mycket skrpare än utan överhuvudtaget. Jag märker det genom att bara sätta handen som en kikare för mittt öga, då märker jag hur  konturerna blir skarpare. Operationerna görs änsålänge i America och kostar lite pengar förstås, men människor har gjort det nu och möjligeten finns alltså! dock har bara personer som blivit av med irisen vid olycka opererats och det finns ingen betydande forskning som säger att det skull funka på patienter med aniridi. Men tekniker går ju hela tiden frammåt och man vet aldrig vad som kommer.

 

Foto: Emma Hansson



Presentation


Bilder
Citat
Film

Vissa inlägg är skyddade, för att det inte ska bli så "stökigt" på sidan. De inläggen innehåller ofta personligare bilder eller texter. Fråga om lösenord om du vill.

Sök i bloggen

Kategorier

Bloggar jag besöker :

Arkiv

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards